strona główna » Aktualności » Rola pracodawcy w dobie kryzysu

Rola pracodawcy w dobie kryzysu

28.09.2022 r.

Well-being i troska o dobrostan psychiczny to hasła, które coraz częściej powtarzane są w kontekście tworzenia przyjaznych i nowoczesnych miejsc pracy. Opieka medyczna i karta sportowa to dziś za mało. W obliczu globalnych wyzwań, pracodawca ma edukować oraz budować poczucie bezpieczeństwa.

 

Zgodnie z ankietą przeprowadzoną na zlecenie Rzeczpospolitej we wrześniu br., blisko 85 proc. respondentów w Polsce obawia się wzrostu cen ogrzewania, prądu i ciepłej wody. Z kolei ¼ Brytyjczyków deklaruje, że jest zmuszona do wprowadzania oszczędności w codziennym życiu. Brak stabilizacji i kolejne zagrożenia ekonomiczne wpływają na samopoczucie, podejście do obowiązków, czy ogólne nastawienie do pracy. Koniec końców traci na tym także pracodawca.

Pierwszym poligonem doświadczalnym była pandemia COVID-19. Firma Delloite przeanalizowała zależności pomiędzy pogorszeniem się stanu psychicznego pracowników w tym okresie a sytuacją firm. Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii, całkowite koszty  przedsiębiorstw wynikające z nieobecności w pracy, rotacji i obniżonej wydajności załogi, wzrosły na przełomie 2020/2021 roku o 25 proc. w porównaniu z 2019, sięgając 56 mld funtów.

W czasie pandemii narzędziem w walce pracodawców o dobrostan pracowników stały się warsztaty team buildingowe, szkolenia z obsługi platform do pracy zdalnej, czy bezpłatne spotkania z psychologiem. Co firmy mogą zaoferować swoim pracownikom dziś, w obliczu inflacji i rosnących cen energii?

Kontrolowane zużycie

Dyskusja o tym, czy gazu i węgla nie zabraknie oraz jak wyglądać będą rachunki w sezonie grzewczym, od miesięcy „rozgrzewa” atmosferę w mediach. Spośród analiz i opinii wyłania się jeden przekaz – łatwo nie będzie. Jednocześnie Unia Europejska podtrzymuje cele na rok 2050 sygnalizując, że problemy klimatycznie nie zniknęły. Wniosek – niezależnie od okoliczności, musimy bardziej odpowiedzialnie i rozsądnie podchodzić do zużycia energii, wody, czy ilości generowanych odpadów. Wiele firm, które obserwują otoczenie i regularnie szacują ryzyka dla swojego biznesu, jest świadomych tych wyzwań. Obok programów efektywności energetycznej oraz oszczędzania mediów coraz więcej z nich decyduje się na edukację swoich pracowników.

Domowa ekonomia od podstaw

Jak wynika z raportu amerykańskiej organizacji TIAA, ponad połowa zapytanych (51 proc.) uważa, że pracodawca ma obowiązek wspierać pracowników w poprawie i utrzymaniu dobrego samopoczucia finansowego. Najwyższe oczekiwania w tym zakresie, ze wszystkich badanych pokoleń, ma Generacja Z (65 proc.). Jednocześnie coraz więcej Polaków twierdzi, że kryzys zaczyna mieć wpływ na ich zawodowe postawy. Zgodnie z analizą Pracuj.pl,
w przypadku 75 proc. ankietowanych pensja wystarcza im dziś na mniej, niż jeszcze rok temu, z kolei 44 proc. inflacja skłania do myślenia o zmianie pracy. Jak na to wzywanie reagują firmy?

  • Amerykańskie konsorcjum Cox Enterprises oferuje swoim pracownikom szeroki system benefitów uwzględniających m.in. programy oszczędnościowe, plany emerytalne czy zniżki ubezpieczeniowe. W ramach 8 konsultacji psychologicznych rocznie, przysługujących pracownikowi i jego bliskim, dostępne są spotkania
    z trenerem finansowym.
  • EY stawia na naukę od najmłodszych lat. Firma konsultingowa organizuje obozy finansowe dla dzieci swoich pracowników. W ramach inicjatywy, biorą one udział
    w webinarach na temat oszczędzania, zakładania pierwszego konta bankowego, inwestowania, czy podatków. Tematyka lekcji dostosowana jest do grup wiekowych, a w zajęciach mogą brać udział także rodzice.

Edukacja pracowników nie zastąpi dostosowanego do rynku i sprawiedliwego modelu wynagradzania, czy wdrażania długofalowych strategii efektywności energetycznej przez przedsiębiorstwa. Firma, w której pracujemy, przestaje być jednak wyłącznie miejscem,
w którym spędzamy kilkadziesiąt godzin tygodniowo. Staje się podmiotem, który wspiera pracownika w prowadzeniu zdrowego trybu życia, dbaniu o swój stan mentalny i środowisko naturalne, ale też oszczędzaniu i mądrym gospodarowaniu wydatkami. W ostatecznym rozrachunku takie działanie to także realna korzyść dla pracodawcy.

Niezależnie od profilu biznesowego czy wielkości załogi, przy wprowadzaniu projektów edukacyjnych i well-beingowych dla pracowników, warto mieć na uwadze kilka kwestii:

  • Analiza – przyjrzyj się strukturze zatrudnienia w Twojej firmie i zastanów się jakie programy edukacyjne mogłyby zainteresować pracowników, spójrz na aktualne tematy wywołujące dyskusję społeczną.
  • Zapytaj wprost – stwórz krótką ankietę i zapytaj Twoją załogę o jej oczekiwania
    i potrzeby, podaj kilka przykładów inicjatyw, z których mogą wybrać te najbardziej interesujące.
  • Szukaj partnerów – dla zwiększenia wiarygodności i atrakcyjności szkoleń
    i projektów edukacyjnych, zaproś do współpracy podmioty i firmy specjalizujące się w danej tematyce, mogą być to również niezależni eksperci, którzy pomogą
    w stworzeniu scenariusza zajęć i wypełnieniu ich treścią merytoryczną.
  • Forma ma znaczenie – stawiaj na nowoczesne narzędzia – webinary, tutoriale
    w formie wideo i gry edukacyjne. Zastosowanie nowych technologii podnosi atrakcyjność materiałów, ale również pozwala tworzyć bardziej spersonalizowane treści.
  • Słuchaj i aktualizuj – każdy projekt zakończ badaniem satysfakcji, przygotuj krótki kwestionariusz i sprawdź jak oceniają go pracownicy – czy zawarte w nim informacje były przydatne, czy sposób ich przedstawienia był przyjazny. To cenna wiedza na przyszłość.
  • Otwieraj głowy – wpisz w plan rozwojowy Twoich działów HR i komunikacji warsztaty inspiracyjne. Kreatywność i świadomość trendów to ważne narzędzie pracy osób zajmujących się EB oraz tworzeniem platform i treści dla pracowników.