Większość pracowników pragnie zmian w balansie między życiem zawodowym i prywatnym, do czego w dużej mierze przyczyniły się wydarzenia z ostatnich lat. 67 proc. pracowników dokonuje ponownej oceny tego, jak spędza swój czas, a 72 proc. badanych uważa, że pracodawcy powinni ponownie pomyśleć o tym, czym dla pracowników jest praca.
Coraz większy wpływ na rynek pracy i stosunki na nim panujące ma pokolenie Z. Wpływ młodych osób na ich współpracowników jest niezaprzeczalny. Ponad 60 proc ankietowanych przyznaje, że pod wpływem swoich młodszych kolegów i koleżanek, są bardziej skłonni do wywierania presji na pracodawcach, tak aby ci zmienili rzeczy, które im nie odpowiadają.
Skąd takie wnioski? Z raportu firmy Edelman, największej na świecie sieciowej agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej i public relations. Specjalny raport Edelman Trust Barometer: Trust at Work powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych pod koniec lipca br. w 7 krajach (w tym m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych) wśród blisko 7.000 respondentów.
„Mój pracodawca” cieszy się największym zaufaniem w porównaniu z czterema głównymi badanymi instytucjami publicznymi (rządem, organizacjami pozarządowymi, biznesem, mediami) – na poziomie 79 proc. Plasuje się również jako najbardziej kompetentna oraz godna zaufania instytucja.
Pracownicy oczekują, że pracodawca umożliwi im rozwój kariery (średnio 83 proc.), da poczucie własnej kontroli (średnio 80 proc.) i wpływu społecznego (średnio 71 proc.). Brak tych możliwości jest czynnikiem odstraszającym przy poszukiwaniu pracy.
67 proc. pracowników przewartościowuje to, jak spędza swój czas, na co wpływ miały m.in. wydarzenia z ostatnich kilku lat. Aż 72 proc. pracowników uważa, że teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej istotne jest, aby pracodawcy ponownie przemyśleli, co praca oznacza dla ich pracowników.
93 proc. ankietowanych twierdzi, że ich dwudziestokilkuletni współpracownicy wpłynęli na nich w kwestiach balansu między pracą a życiem osobistym, chęci osiągnięcia sukcesu, czy otwartości na nowe technologie w pracy.
81 proc. pracowników oczekuje, że wnoszenie wkładu własnego w pracy będzie łatwe. Chcą też być włączeni w proces planowania. W porównaniu do 2021 roku pracownicy są o 7 proc. bardziej skłonni do współpracy z pracodawcą nad zmianami w organizacji. Przedkładają takie rozwiązanie nad publicznym składaniem skarg.
Pracownicy przyznają, że informacje otrzymywane od pracodawcy są bardziej wiarygodne, niż te przekazywane przez rząd czy media. Coraz więcej pracowników publikuje treści związane z pracodawcą raz w tygodniu lub częściej.
Pracownicy twierdzą, że są bardziej skłonni pracować dla spółek, które publicznie wypowiadają się w kwestiach takich, jak prawa człowieka, dostęp do służby zdrowia, zmiany klimatyczne, sprawiedliwość rasowa czy zakładanie związków zawodowych.
Pełna wersja raportu dostępna jest pod adresem: