strona główna » Aktualności » Optymistyczni pracownicy bardziej angażują się w pracę

Optymistyczni pracownicy bardziej angażują się w pracę

28.10.2024 r.

Specjalna edycja raportu „Edelman Trust Barometer: Trust at Work”pokazała, że optymistyczni pracownicy  są bardziej lojalni, mają większą motywację do pracy i częściej angażują się w działania dodatkowe. Jednocześnie naświetliła przepaść pomiędzy poziomem optymizmu pracowników wyższego i niższego szczebla.  Zobacz, jak zamknąć tę lukę i zwiększyć zaangażowanie i zaufanie pracowników do firmy.

 

„Patrząc w przyszłość, jak wyobrażasz sobie sytuację ekonomiczną swoją i swojej rodziny za 5 lat. Będzie lepiej czy gorzej niż teraz?”. Na to pytanie odpowiedziało Edelmanowi blisko 8 tys. respondentów z 8 różnych krajów. Okazało się, że odpowiedzi były mocno związane ze stanowiskiem zajmowanym przez respondentów – aż 78% badanych, którzy zajmują najwyższe stanowiska w firmie, optymistycznie patrzy w przyszłość. Tymczasem wśród pracowników niższego szczebla nadzieję na poprawę sytuacji finansowej ma jedynie 39% badanych.

Badania pokazało też silną korelację między tym, jak badani oceniają swoje perspektywy ekonomiczne na przyszłość a poziomem zaufania. Nie tylko w stosunku do pracodawcy czy współpracowników, ale także do mediów, rządu czy organizacji pozarządowych. Co ciekawe, okazało się, że to właśnie zajmowane stanowisko, dużo bardziej niż poziom dochodów, wpływa na poziom zaufania respondentów. Im wyższa pozycja w firmowej hierarchii, tym wyższe poziomy zaufania.

Biznes ma do odegrania kluczową rolę

Trust Barometer Edelmana już od kilku lat wskazuje na wyraźny trend, w którym to ‘mój pracodawca’ i ‘biznes’ osiągają najwyższe noty, jako instytucje najbardziej godne zaufania, wyprzedzającymi pod tym względem rząd, media, a nawet organizacje pozarządowe. Najnowsza edycja badania pokazała również, że bezpieczne, dające szanse rozwoju i wspierające miejsce pracy, pozwala pracownikom bardziej optymistycznie patrzeć w przyszłość. A to przekłada się nie tylko na większe zaufanie do różnych instytucji, ale też większą skłonność do troski o dobro wspólne. Aż 78% respondentów badania, którzy optymistycznie patrzą w przyszłość, zadeklarowało, że są gotowi na poświęcenie własnych interesów na rzecz dobra ogółu. To o 24 pp więcej niż pozostali, mniej optymistyczni badani.

Jak zatem zamknąć lukę w poziomie optymizmu ekonomicznego wśród pracowników?

Jako trzy najważniejsze elementy, Edelman wskazuje:

  1. Ścieżkę kariery, która pokazuje możliwość awansu, jasno określa jego zasady i buduje zaufanie do osób na wyższych stanowiskach.
  2. Poczucie wpływu / zaangażowanie społeczne, która łączy się z przekonaniem, że mójpracodawca szanuje różne poglądy polityczne i dąży do poprawy życia społecznego.
  3. Sprawczość, czyli poczucie, że moje zdanie jest uwzględnianie w procesach decyzyjnych, jestem włączany/a w planowanie i mam większą kontrolę nad wdrażanymi zmianami, szczególnie w kontekście sztucznej inteligencji, która budzi wiele obaw pracowników.

Według Edelmana, wdrożenie zmian w tych trzech obszarach, które dadzą pracownikom większe poczucie kontroli, sprawczości i wpływu na rzeczywistość może zwiększyć poziom optymizmu ekonomicznego w tej grupie aż o 21 pp.

„Badanie Edelmana potwierdza to, co często powtarzamy naszym klientom zainteresowanym działaniami employer brandingowymi. Dodatkowe benefity, owocowe piątki i wspólne śniadania mogą być miłym dodatkiem, ale nie wystarczą jako fundamenty silnej marki pracodawcy i nie mogą być podstawą do budowania relacji z pracownikami. Otwarta komunikacja, jasne zasady pracy, wspierający przełożeni, poczucie, że mam pozytywny wpływ na otaczający mnie świat i jestem ważnym elementem większej całości oraz oczywiście sprawiedliwe, czyli na przykład nadążające za inflacją, wynagrodzenie – to wszystko może i brzmi banalnie, ale to podstawa, na której dopiero możemy budować jakiekolwiek dodatkowe działania – mówi Jarosław Bańda, managing director Lighthouse.

2024 Edelman Trust Barometer Special Report: Trust at Work” to już 4., specjalna edycja raportu Edelman Trust Barometer. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2024 roku na próbie 7999 respondentów z 8 krajów: Brazylii, Chin, Niemiec, Indii, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.