Rok 2024 to rok wyborczy. Połowa światowej populacji wybierze lub już wybrała w tym czasie nowych przywódców. Badania Edelmana pokazały, jak silne budzi to emocje. Wyniki wyborów okazały są jedną z głównych przyczyn lęków społecznych, większą niż obawy związane z kryzysem klimatycznym, bezpieczeństwem osobistym czy finansami. W sytuacji, w której polityka budzi tak duże emocje, brak jasnych deklaracji ze strony biznesu może okazać się ryzykowną strategią. Zdaniem 8 na 10 respondentów badania Edelmana działania firm już teraz mają podłoże polityczne, zaś 71% badanych stwierdziło, że w niektórych sytuacjach marki muszą zająć jasne stanowisko, nawet w kontrowersyjnych politycznie czy społecznie kwestiach. W rzeczywistości, w której koszyk zakupowy staje się odpowiednikiem karty do głosowania, przedsiębiorcy stoją przed koniecznością odnalezienia swojego głosu w społeczno-politycznej debacie.
„Wybór konkretnej marki to coraz częściej nie tylko wybór samego produkt, ale również manifest światopoglądowy. Konsumenci chcą wiedzieć, jakie wartości wyznają firmy, od których kupują. A to stawia biznes na wyeksponowanej pozycji. Konieczność zajęcia stanowiska może być paraliżująca dla przedsiębiorców. Szczególnie jeśli towarzyszy temu obawa o utratę części klientów. Warto jednak uświadomić sobie, że milczenie bywa głośniejsze niż słowa. Pytanie więc nie powinno brzmieć – czy angażować się w politykę, tylko jak poruszać się w tej nowej, upolitycznionej rzeczywistości” – mówi Jarosław Bańda, Managing Director w Lighthouse.
Badania Edelmana pokazały również, że około 6 na 10 przedstawicieli pokolenia Z (18-27 lat) i Millenialsów (28-43 lata) czuje więź z ludźmi, którzy używają tych samych marek co oni. Prawie połowa twierdzi, że ocenia innych na podstawie produktów, które wybierają. To pokazuje, jak bardzo ideologia i tożsamość są ze sobą splecione, zwiększając ryzyko, że marki mogą zostać wciągnięte w wojny kulturowe. Jednocześnie klienci są skłonni "chronić" marki, z którymi się identyfikują i którym ufają – wybaczając im potknięcia i błędy.
„Zaufanie ma dziś fundamentalne znaczenie w biznesie. Aby je zdobyć, a potem utrzymać marki muszą bronić wartości, które dzielą z klientami i pracownikami. Ich działania muszą być przy tym autentyczne i spójne z wizerunkiem. Żeby robić to dobrze, firma musi jasno określić swoją przestrzeń do działania, a następnie podejmować aktywności, które pozytywnie wpływają na otaczająca ją rzeczywistość” – dodaje Jarosław Bańda.
O badaniu
Autorem badania jest firma Edelman, największa na świecie niezależna agencja specjalizująca się w komunikacji marketingowej i public relations. Badanie ostało przeprowadzone w kwietniu 2024 roku na grupie 15 000 respondentów z 15 krajów (próba badawcza w każdym z krajów wynosiła 1 tys. +/-).
Pełny raport można pobrać tutaj.