Większość pracowników pragnie zmian w balansie między życiem zawodowym i prywatnym, do czego w dużej mierze przyczyniły się wydarzenia z ostatnich lat. 67 proc. pracowników dokonuje ponownej oceny tego, jak spędza swój czas, a 72 proc. badanych uważa, że pracodawcy powinni ponownie pomyśleć o tym, czym dla pracowników jest praca.
Coraz większy wpływ na rynek pracy i stosunki na nim panujące ma pokolenie Z. Wpływ młodych osób na ich współpracowników jest niezaprzeczalny. Ponad 60 proc ankietowanych przyznaje, że pod wpływem swoich młodszych kolegów i koleżanek, są bardziej skłonni do wywierania presji na pracodawcach, tak aby ci zmienili rzeczy, które im nie odpowiadają.
Skąd takie wnioski? Z raportu firmy Edelman, największej na świecie sieciowej agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej i public relations. Specjalny raport Edelman Trust Barometer: Trust at Work powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych pod koniec lipca br. w 7 krajach (w tym m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych) wśród blisko 7.000 respondentów.
Kluczowe wnioski z raportu:
- „Mój pracodawca” najbardziej zaufaną instytucją
„Mój pracodawca” cieszy się największym zaufaniem w porównaniu z czterema głównymi badanymi instytucjami publicznymi (rządem, organizacjami pozarządowymi, biznesem, mediami) – na poziomie 79 proc. Plasuje się również jako najbardziej kompetentna oraz godna zaufania instytucja.
- Oczekiwania wobec pracodawcy
Pracownicy oczekują, że pracodawca umożliwi im rozwój kariery (średnio 83 proc.), da poczucie własnej kontroli (średnio 80 proc.) i wpływu społecznego (średnio 71 proc.). Brak tych możliwości jest czynnikiem odstraszającym przy poszukiwaniu pracy.
- Pracownicy potrzebują nowej równowagi między pracą a życiem osobistym
67 proc. pracowników przewartościowuje to, jak spędza swój czas, na co wpływ miały m.in. wydarzenia z ostatnich kilku lat. Aż 72 proc. pracowników uważa, że teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej istotne jest, aby pracodawcy ponownie przemyśleli, co praca oznacza dla ich pracowników.
- Młodzi pracownicy redefiniują znaczenie pracy wśród wszystkich pokoleń
93 proc. ankietowanych twierdzi, że ich dwudziestokilkuletni współpracownicy wpłynęli na nich w kwestiach balansu między pracą a życiem osobistym, chęci osiągnięcia sukcesu, czy otwartości na nowe technologie w pracy.
- Pracownicy chcą partnerskiej relacji z pracodawcą w kwestii zmian
81 proc. pracowników oczekuje, że wnoszenie wkładu własnego w pracy będzie łatwe. Chcą też być włączeni w proces planowania. W porównaniu do 2021 roku pracownicy są o 7 proc. bardziej skłonni do współpracy z pracodawcą nad zmianami w organizacji. Przedkładają takie rozwiązanie nad publicznym składaniem skarg.
- Komunikujący się pracodawca
Pracownicy przyznają, że informacje otrzymywane od pracodawcy są bardziej wiarygodne, niż te przekazywane przez rząd czy media. Coraz więcej pracowników publikuje treści związane z pracodawcą raz w tygodniu lub częściej.
- Pracownicy chcą pracować w organizacjach, które są aktywne w kwestiach społecznych
Pracownicy twierdzą, że są bardziej skłonni pracować dla spółek, które publicznie wypowiadają się w kwestiach takich, jak prawa człowieka, dostęp do służby zdrowia, zmiany klimatyczne, sprawiedliwość rasowa czy zakładanie związków zawodowych.
Pełna wersja raportu dostępna jest pod adresem: