Specjalne wydanie badania zaufania Edelman Trust Barometer 2021– Bez zaangażowania biznesu świat nie wróci do normalności

Specjalne wydanie badania zaufania Edelman Trust Barometer 2021 – Bez zaangażowania biznesu świat nie wróci do normalności

25/05/2021 | Lighthouse

  • Pracownicy stają się najważniejszymi interesariuszami, a ich oczekiwania wobec biznesu rosną
  • Biznes przejmuje zobowiązania rządu


Po ponad roku od wybuchu pandemii, po kolejnych falach rozprzestrzeniania się koronawirusa, ale także w obliczu pojawienia się szczepionek, świat stanął przed następnym wyzwaniem, czyli powrotem do normalności. Będziemy pracować stacjonarnie, w biurach, czy zakładach pracy na znacznie większą skalę niż to było praktykowane w ostatnich miesiącach. Czy jesteśmy na to gotowi? I czego oczekujemy od naszych pracodawców?

Firma Edelman, największa na świecie sieciowa agencja specjalizująca się w komunikacji marketingowej i public relations, przygotowała specjalny raport Edelman Trust Barometer „A World in Trauma”. Raport powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych na początku maja br. w 14 krajach wśród 16.800 respondentów (w tym m.in. we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych).

Z badania wynika, że społeczeństwa na całym świecie są zmęczone długością trwania pandemii Covid-19. Początkowo większość wierzyła w swoje rządy jako jedyną instytucję, która jest w stanie tak zarządzać zasobami, aby pokonać epidemię, ale zaufanie to zmieniło się w rozczarowanie wraz ze wzrostem liczby osób trących pracę i doniesieniami o kolejnych ofiar śmiertelnych. Od stycznia 2021 r. to biznes stał się instytucją wzbudzającą największe zaufanie, jedyną uznawaną za zarówno etyczną, jak i kompetentną. Wiosenne wydanie raportu potwierdza, że biznes jest najbardziej zaufaną instytucją, wyprzedzając rząd, zwłaszcza na rynkach, które wciąż zmagają się z pandemią koronawirusa.  

Społeczeństwo zwraca się ku biznesowi, licząc na podjęcie większej niż do tej pory liczby wyzwań społecznych, ponieważ ludzie są zmęczeni czekaniem aż urzędnicy państwowi coś załatwią. Od stycznia 2021 r. zaufanie do biznesu zwiększyło się w stosunku do zaufania do rządu w 11 z 14 państw. Zaufanie do rządu spadło z 65 proc. w maju ubiegłego roku (2020 r.) do 58 proc.

Kluczowe wnioski z raportu:

  • Świat nie otrząsnął się z pandemicznego nastawienia

65 proc. respondentów twierdzi, że wciąż ma nastawienie pandemiczne i nawet osoby zaszczepione nie czują się bezpiecznie przy powrocie do normalnych aktywności. Ponadto prawie siedem na dziesięć osób obawia się kolejnej pandemii.

  • Pandemia zwiększa problemy związane ze zdrowiem psychicznym i utratą pracy

Pandemia wywołała dwa równoległe kryzysy – 55 proc. respondentów zgłosiło, że jednym z najgorszych negatywnych skutków w ich przypadku są zwiększone problemy ze zdrowiem psychicznym oraz utrata pracy, na którą już nigdy więcej nie będą mieli szansy.

  • Nie ufa się przywódcom społecznym

Nie ufa się kluczowym przywódcom społecznym, w tym przywódcom religijnym i rządowi, dziennikarzom i – tak ogólnie – CEO. Zaufaniem obdarzamy natomiast „CEO mojego pracodawcy”, z czym zgadza się 72 proc. respondentów.

  • Infodemia nie ma końca

Poziom zaufania do kanałów informacyjnych jest nadal na poziomie rekordowo niskim: na samym dole znajdują się media społecznościowe (34 proc.), następnie tradycyjne media (52 proc.) i wyszukiwarki (53 proc.).

  • Nie ufamy rządowi

Rząd nie budzi zaufania w 10 z 14 krajów, a przywódcy rządów są postrzegani jako mniej uczciwi niż rok temu. 23 proc. twierdzi, że ich postrzeganie przywódców rządowych znacznie się pogorszyło.

  • Biznes przejmuje zobowiązania rządu

60 proc. respondentów twierdzi, że ich kraj nie będzie w stanie przezwyciężyć wyzwań, przed którymi stoimy, bez zaangażowania w to przedsiębiorstw. To właśnie biznes uważany jest za czynnik działający lepiej niż rząd w doprowadzaniu do wzrostu gospodarczego oraz tworzenia miejsc pracy (10 pkt. różnicy), w odpowiedzi na Covid-19 (5 pkt. różnicy) i w zabezpieczaniu jakości informacji (5 pkt. różnicy).

  • Oczekuje się, że CEO będą pilnować odpowiedzialności rządu

62 proc. respondentów wierzy, że CEO zachowują się odpowiednio, krytykując przepisy przyjęte przez instytucje rządowe, które uważają za dyskryminujące.

  • Pracownicy stają się najważniejszymi interesariuszami o bardziej rozbudowanych oczekiwaniach

Obecnie to pracownicy są najważniejszymi interesariuszami firm. 40 proc. badanych ocenia ich jako najważniejszych dla firmy, która ma osiągnąć długoterminowy sukces. 79 proc. oczekuje, że ich firma będzie działać w kwestiach społecznych, takich jak m.in. niechęć w sprawie szczepionek (84 proc.), zmiany klimatu (81 proc.) i automatyzacja (79 proc.).

  • Partnerstwo publiczno-prywatne ma kluczowe znaczenie dla rozwiązania problemu pandemii.

46 proc. respondentów wierzy, że partnerstwo publiczno-prywatne, partnerstwo z przywódcami rządowymi i innymi organizacjami powinno być wyższym priorytetem dla CEO. Poprzez to ‒ w co wierzy 64 proc. ‒ pandemia w końcu doprowadzi do cennych innowacji wpływających na to, jak żyjemy, pracujemy i traktujemy się wzajemnie.

Biznes znalazł się pod presją także ze strony swoich własnych pracowników, którzy w coraz większym stopniu przekładają wysokie zaufanie do pracodawcy (77 proc.) i CEO (72 proc.) na oczekiwania publicznego poparcia dla różnych kwestii społecznych. Prawie 8 na 10 pracowników oczekuje, że ich pracodawca podejmie działania w takich sprawach jak niechęć do szczepionek, zmiany klimatu, infodemia, rasizm oraz automatyzacja.

Najbliższe miesiące będą bardzo ważne dla biznesu, a kluczowym sprawdzianem będzie powrót do pracy stacjonarnej. Firmy muszą przejąć rolę lidera w obszarach, w których mają przewagę takich jak szkolenia uzupełniające, rozwój kompetencji, czy innowacje. Jednocześnie nadal powinny podejmować działania w kwestiach społecznych, od zrównoważonego rozwoju do sprawiedliwości rasowej, nie zapominając przy tym o własnym podwórku.

„Przedłużająca się pandemia odbiła się nie tylko na kondycji całej gospodarki czy poszczególnych firm, ale w ogromnej mierze na nas samych jako pracownikach. Zmieniliśmy nawyki, inaczej organizowaliśmy naszą pracę, godziliśmy ją z obowiązkami domowymi czy rodzicielskimi. Powroty do biur i zakładów pracy to duże wyzwanie dla pracowników, ale także dla pracodawców. Ludzie oczekują, że ich przełożeni zrobią wszystko, by praca w miejscu zatrudnienia była bezpieczna, ale liczą także na to, że w tej nowej rzeczywistości warunki pracy będą bardziej elastyczne – mówi Jarosław Bańda, Managing Director w firmie Lighthouse, która jest wyłącznym przedstawicielem sieci Edelman w Polsce. – Jak pokazuje najnowsze badanie Edelman Trust Barometer pracownicy z jednej strony ufają swoim pracodawcom, ale z drugiej mają wobec nich dużo większe wymagania i liczą na ich wsparcie i wyrozumiałość. Firmy czeka więc wiele wyzwań związanych nie tylko z decyzjami biznesowymi, ale także tych w wymiarze komunikacyjnym.”

*O badaniu Edelman Trust Barometer Edelman Trust Barometer to międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 21 lat przez firmę Edelman – największą na świecie sieciową firmę specjalizującą się w komunikacji marketingowej i public relations.     
Specjalne wiosenne wydanie sondażu zostało przeprowadzone na grupie ponad 16.800 respondentów w 14 krajach w okresie od 30 kwietnia do 11 maja 2021 roku. Pełna wersja raportu dostępna jest pod adresem: https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2021-05/2021%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Spring%20Updat.pdf