Zgodnie z ankietą przeprowadzoną na zlecenie Rzeczpospolitej we wrześniu br., blisko 85 proc. respondentów w Polsce obawia się wzrostu cen ogrzewania, prądu i ciepłej wody. Z kolei ¼ Brytyjczyków deklaruje, że jest zmuszona do wprowadzania oszczędności w codziennym życiu. Brak stabilizacji i kolejne zagrożenia ekonomiczne wpływają na samopoczucie, podejście do obowiązków, czy ogólne nastawienie do pracy. Koniec końców traci na tym także pracodawca.
Pierwszym poligonem doświadczalnym była pandemia COVID-19. Firma Delloite przeanalizowała zależności pomiędzy pogorszeniem się stanu psychicznego pracowników w tym okresie a sytuacją firm. Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii, całkowite koszty przedsiębiorstw wynikające z nieobecności w pracy, rotacji i obniżonej wydajności załogi, wzrosły na przełomie 2020/2021 roku o 25 proc. w porównaniu z 2019, sięgając 56 mld funtów.
W czasie pandemii narzędziem w walce pracodawców o dobrostan pracowników stały się warsztaty team buildingowe, szkolenia z obsługi platform do pracy zdalnej, czy bezpłatne spotkania z psychologiem. Co firmy mogą zaoferować swoim pracownikom dziś, w obliczu inflacji i rosnących cen energii?
Kontrolowane zużycie
Dyskusja o tym, czy gazu i węgla nie zabraknie oraz jak wyglądać będą rachunki w sezonie grzewczym, od miesięcy „rozgrzewa” atmosferę w mediach. Spośród analiz i opinii wyłania się jeden przekaz – łatwo nie będzie. Jednocześnie Unia Europejska podtrzymuje cele na rok 2050 sygnalizując, że problemy klimatycznie nie zniknęły. Wniosek – niezależnie od okoliczności, musimy bardziej odpowiedzialnie i rozsądnie podchodzić do zużycia energii, wody, czy ilości generowanych odpadów. Wiele firm, które obserwują otoczenie i regularnie szacują ryzyka dla swojego biznesu, jest świadomych tych wyzwań. Obok programów efektywności energetycznej oraz oszczędzania mediów coraz więcej z nich decyduje się na edukację swoich pracowników.
- W maju br. dwie, topowe brytyjskie sieci wywodzące się z jednej grupy – supermarkety Waitrose i domy towarowe John Lewis, zrealizowały specjalny projekt szkoleniowy dla swojej załogi. Blisko 76 tys. pracowników zostało zaproszonych do wzięcia udziału w sesjach edukacyjnych „EnergyAware” stworzonych we współpracy z Instytutem Energii (EI). Podczas 30-minutowych zajęć pracownicy przechodzili przez interaktywną wersję sklepów, poznając sposoby na ograniczenie zużycia energii i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przy wykonywaniu codziennych obowiązków. Część z tych porad dotyczyła również działań, które mogą wdrożyć w swoim domu.
- W Niemczech, przedsiębiorstwo kolejowe i logistyczne Deutsche Bahn wprowadziło bonus finansowy dla pracowników oszczędzających energię w miejscu pracy. Jednorazową premię w wysokości 100 euro otrzymać może każdy z liczącej 200 tys. osób załogi. Wystarczy zastosować się do kilku zasad tj. gaszenie światła
i wyłączanie ogrzewania oraz klimatyzacji, gdy korzystanie z nich nie jest konieczne, czy wybieranie schodów zamiast windy.
Domowa ekonomia od podstaw
Jak wynika z raportu amerykańskiej organizacji TIAA, ponad połowa zapytanych (51 proc.) uważa, że pracodawca ma obowiązek wspierać pracowników w poprawie i utrzymaniu dobrego samopoczucia finansowego. Najwyższe oczekiwania w tym zakresie, ze wszystkich badanych pokoleń, ma Generacja Z (65 proc.). Jednocześnie coraz więcej Polaków twierdzi, że kryzys zaczyna mieć wpływ na ich zawodowe postawy. Zgodnie z analizą Pracuj.pl,
w przypadku 75 proc. ankietowanych pensja wystarcza im dziś na mniej, niż jeszcze rok temu, z kolei 44 proc. inflacja skłania do myślenia o zmianie pracy. Jak na to wzywanie reagują firmy?
- Amerykańskie konsorcjum Cox Enterprises oferuje swoim pracownikom szeroki system benefitów uwzględniających m.in. programy oszczędnościowe, plany emerytalne czy zniżki ubezpieczeniowe. W ramach 8 konsultacji psychologicznych rocznie, przysługujących pracownikowi i jego bliskim, dostępne są spotkania
z trenerem finansowym. - EY stawia na naukę od najmłodszych lat. Firma konsultingowa organizuje obozy finansowe dla dzieci swoich pracowników. W ramach inicjatywy, biorą one udział
w webinarach na temat oszczędzania, zakładania pierwszego konta bankowego, inwestowania, czy podatków. Tematyka lekcji dostosowana jest do grup wiekowych, a w zajęciach mogą brać udział także rodzice.
Edukacja pracowników nie zastąpi dostosowanego do rynku i sprawiedliwego modelu wynagradzania, czy wdrażania długofalowych strategii efektywności energetycznej przez przedsiębiorstwa. Firma, w której pracujemy, przestaje być jednak wyłącznie miejscem,
w którym spędzamy kilkadziesiąt godzin tygodniowo. Staje się podmiotem, który wspiera pracownika w prowadzeniu zdrowego trybu życia, dbaniu o swój stan mentalny i środowisko naturalne, ale też oszczędzaniu i mądrym gospodarowaniu wydatkami. W ostatecznym rozrachunku takie działanie to także realna korzyść dla pracodawcy.
Niezależnie od profilu biznesowego czy wielkości załogi, przy wprowadzaniu projektów edukacyjnych i well-beingowych dla pracowników, warto mieć na uwadze kilka kwestii:
- Analiza – przyjrzyj się strukturze zatrudnienia w Twojej firmie i zastanów się jakie programy edukacyjne mogłyby zainteresować pracowników, spójrz na aktualne tematy wywołujące dyskusję społeczną.
- Zapytaj wprost – stwórz krótką ankietę i zapytaj Twoją załogę o jej oczekiwania
i potrzeby, podaj kilka przykładów inicjatyw, z których mogą wybrać te najbardziej interesujące. - Szukaj partnerów – dla zwiększenia wiarygodności i atrakcyjności szkoleń
i projektów edukacyjnych, zaproś do współpracy podmioty i firmy specjalizujące się w danej tematyce, mogą być to również niezależni eksperci, którzy pomogą
w stworzeniu scenariusza zajęć i wypełnieniu ich treścią merytoryczną. - Forma ma znaczenie – stawiaj na nowoczesne narzędzia – webinary, tutoriale
w formie wideo i gry edukacyjne. Zastosowanie nowych technologii podnosi atrakcyjność materiałów, ale również pozwala tworzyć bardziej spersonalizowane treści. - Słuchaj i aktualizuj – każdy projekt zakończ badaniem satysfakcji, przygotuj krótki kwestionariusz i sprawdź jak oceniają go pracownicy – czy zawarte w nim informacje były przydatne, czy sposób ich przedstawienia był przyjazny. To cenna wiedza na przyszłość.
- Otwieraj głowy – wpisz w plan rozwojowy Twoich działów HR i komunikacji warsztaty inspiracyjne. Kreatywność i świadomość trendów to ważne narzędzie pracy osób zajmujących się EB oraz tworzeniem platform i treści dla pracowników.