strona główna » Aktualności » Arganda – pierwszy system AI do zarządzania ryzykiem reputacyjnym i ochrony przed kryzysem

Arganda – pierwszy system AI do zarządzania ryzykiem reputacyjnym i ochrony przed kryzysem

30.10.2025 r.

Arganda automatyzuje proces zarządzania ryzykiem reputacyjnym, redefiniując standardy ochrony antykryzysowej. System wykorzystuje sztuczną inteligencję, by w czasie rzeczywistym analizować tysiące sygnałów z mediów i internetu pod kątem m.in. dezinformacji. W oparciu o zadane kryteria, Arganda łączy wątki narracyjne, ocenia poziom ryzyka i ostrzega przed zagrożeniami, dając firmom i instytucjom poczucie bezpieczeństwa i możliwość skutecznej reakcji.

 

W świecie, w którym fake newsy rozprzestrzeniają się równie szybko jak wirusy, a cyberataki potrafią w kilka godzin zniszczyć budowane latami zaufanie, brak reakcji naraża firmy na ogromne straty. Koszty dezinformacji – od spadku wartości akcji po utratę kontraktów – liczone są już w miliardach dolarów rocznie. W natłoku informacji łatwo przegapić pierwsze sygnały kryzysu, a monitoring mediów rozwiązuje tylko część problemu.  Większość organizacji nie ma czasu ani zasobów, by na bieżąco analizować wszystkie wzmianki i oceniać, które z nich stanowią realne zagrożenie. Tymczasem 75% firm doświadczyło incydentu związanego z deepfake’ami (Ironscales, 2024), a 60% obawia się manipulacji rynkowych z użyciem fake newsów (SWPS, 2023). Dlatego dziś biznes potrzebuje inteligentnego, dostępnego 24/7 doradcy, który nie tylko ostrzega przed zagrożeniami, ale także wspiera w natychmiastowym działaniu.

„Monitoring bez analizy i interpretacji danych jest jak udział w rajdzie samochodowym bez pilota. Widzisz trasę, ale nie wiesz, co na ciebie czeka za kolejnym zakrętem. Arganda to doświadczony pilot, który zawsze jest pod ręką, ostrzega przed przeszkodami i podpowiada, jak na nie reagować – kiedy zwolnić, a kiedy przyspieszyć. Nasz system oszczędza firmom cenne zasoby, daje pewność działania, a dzięki błyskawicznej reakcji – możliwość przejęcia narracji i pełną kontrolę nad sytuacją.” – mówi Jarosław Bańda, wiceprezes zarządu Lighthouse.

System łączy możliwości sztucznej inteligencji z wiedzą ekspertów, którzy opracowują mapę ryzyk i odpowiednio kalibrują narzędzie. Arganda wykrywa różne poziomy zagrożenia, uwzględniając zasięg medium, zaangażowanie odbiorców, ton i kontekst publikacji oraz rodzaj kanału. System analizuje częstotliwość publikacji, liczbę punktów styku z odbiorcą i dynamikę dyskusji, co zwiększa precyzję prognoz. Klient otrzymuje powiadomienia mailowe i na wybranym komunikatorze. Alertom krytycznym towarzyszą rekomendacje działań, a w sytuacjach kryzysowych użytkownicy mają szybką ścieżkę dostępu do ekspertów Lighthouse.

„Od ponad 20 lat pomagamy firmom mierzyć się z kryzysami i rozumiemy, z jakimi wyzwaniami mierzą się nasi klienci. Dzisiaj dzienna liczba wzmianek na temat firmy to setki, a nawet tysiące. Jak zidentyfikować tę krytyczną i właściwie nią zarządzić w czasie rzeczywistym? Pomoże w tym AI. Arganda jest naturalnym rozwinięciem naszego doświadczenia i kompetencji – połączeniem doradztwa z technologią, która zmienia zasady gry. Jej nazwa odwołuje się do lampy, która zrewolucjonizowała działanie latarni morskich i zwiększyła bezpieczeństwo na morzu. My robimy to samo w obszarze ochrony reputacji – wprowadzamy nowy standard bezpieczeństwa antykryzysowego.” – mówi Przemysław Mitraszewski, prezes zarządu Lighthouse.

Arganda to autorskie rozwiązanie Lighthouse – jednej z najbardziej doświadczonych firm doradztwa kryzysowego w Polsce, która od dwóch dekad pomaga klientom w ochronie reputacji i odzyskiwaniu zaufania interesariuszy. Arganda działa w modelu subskrypcyjnym, dzięki czemu zaawansowane zarządzanie ryzykiem i ochrona antykryzysowa stają się dostępne nie tylko dla największych graczy, ale również dla średnich firm, które dotychczas nie mogły sobie pozwolić na tego typu rozwiązania. System jest dostępny w trzech różnych wariantach.

Więcej informacji: https://lhse.pl/arganda/