Kryzys / Źródło: Unsplash

Zarządzanie kryzysem w nowym ujęciu – raport Edelman Connected Crisis

13/10/2022 | Lighthouse

W czasach wielkiego chaosu i ciągłych zmian, piętrzące się kryzysy wydają się być jedynym stałym elementem rzeczywistości. Wydawać by się mogło, że po trzech latach nieustających zawirowań o zarządzaniu kryzysowym wiemy już wszystko i potrafimy adaptować się do zmian. Tymczasem obecne uwarunkowania wymagają nie tyle utrzymania skutecznej strategii działań kryzysowych, co nowego opracowania całej kultury dostosowywania się do otoczenia.

Firma Edelman, największa na świecie sieciowa agencja specjalizująca się w komunikacji marketingowej i public relations, przygotowała raport, w którym przyjrzała się oczekiwaniom konsumentów i przedsiębiorców oraz ich podejściu do dynamicznie zmieniającego się obszaru kryzysu.

Badanie przeprowadzono sierpniu br., a pod lupę wzięto rynki Kanady, Chin, Niemiec, Japonii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Wśród 7600 ankietowanych znaleźli się CMO, CCO, kierownicy ds. komunikacji kryzysowej oraz konsumenci.


Definicje pokoleń w raporcie:
Generacja Z – osoby w wieku 18-26 lat
Millenialsi – osoby w wieku 27-41 lat
Generacja X – osoby w wieku 42-55 lat


Kluczowe wnioski:

  1. Zarządzanie kryzysowe staje się dominującym obszarem działań dyrektorów marketingu i dyrektorów ds. komunikacji
    • Zarządzanie kryzysem jest najszybciej rozrastającym się obszarem prowadzenia biznesu. Presja bycia w ciągłej gotowości do zmian i wprowadzania natychmiastowych rozwiązań jest ogromna. Ankietowani potwierdzają, że na przestrzeni ostatnich 3 lat musieli zmierzyć się szeregiem następujących po sobie problemów. Kwestie cyberbezpieczeństwa, fake newsów, nowych form aktywizmu, zmian klimatycznych i zrównoważonego rozwoju, zerwanych łańcuchów dostaw, czy nierówności i inkluzywności na stałe wpisały się w krajobraz środowiska biznesowego. Jednocześnie ponad 60% respondentów obawia się wpływu tych czynników na ich biznes w przyszłości i przyznaje, że w zespołach nadal brakuje ludzi odpowiednio przygotowanych na nadchodzące sytuacje kryzysowe. Brak utalentowanych pracowników na rynku to kolejny problem, z jakim muszą się mierzyć.
  2. Przed nami kolejna fala kryzysu – kwestie związane z zatrudnieniem
    • Restrukturyzacje, zwolnienia, aktywność związków zawodowych i strajki oraz rynkowe niedobory kadrowe to kolejne zagrożenia dla wielu biznesów. Przedsiębiorcy już dziś powinni się zabezpieczyć, by zminimalizować to ryzyko.
    • Sposób, w jaki marka radzi sobie z problemami jest oceniany nie tylko przez jej pracowników, ale również przez konsumentów, którzy od tej oceny uzależniają swoje decyzje zakupowe.
      Posiadanie wśród swoich pracowników aktywnych ambasadorów i wiarygodnych adwokatów marki jest jednym z kluczowych elementów skutecznej komunikacji kryzysowej.
    • Biznes odporny na kryzys, musi być zbudowany na solidnych fundamentach. Podstawą jest stworzenie zdrowego, bezpiecznego środowiska pracy, spójnego z wartościami całego zespołu i współpraca oparta na zaufaniu.
  3. Przedsiębiorcy nadal nie doceniają siły realnego zaangażowania w kwestie społeczne
  4. Pomiędzy stale rosnącymi oczekiwaniami konsumentów i osób zatrudnionych a działaniami firm rysuje się wyraźna luka. 54% respondentów oczekuje od marek aktywnej działalności i jasnego stanowiska wobec aktualnych problemów społecznych. Tymczasem 66% ankietowanych przedsiębiorców przyznaje, że ma trudności z oceną tych oczekiwań i zidentyfikowaniem sprawy, w którą ich firma powinna się zaangażować.
  5. Rozwiązanie może przynieść wzmocnienie i rozbudowanie całej infrastruktury skupionej wokół problemów społecznych, pozwalającej na zebranie insightów i danych, poprawne zmapowanie oczekiwań grupy docelowej i opracowanie skutecznej, długofalowej strategii działania.
  6. Generacja Z zmienia zasady gry, firmy szukają instrukcji
    • Biegle poruszające się w świecie cyfrowym pokolenie zmienia oblicze aktywizmu, ma nieporównywalnie większy wpływ i moc wywierania presji na organizacje niż pokolenia przed nimi. To grupa z dużo wyższymi oczekiwaniami i odmiennymi od Millenialsów czy Generacji X priorytetami.
    •  „Zetki” swoje decyzje zakupowe podejmują w oparciu o relacje z marką, od której wymagają społecznego zaangażowania. 49% respondentów z tego pokolenia potwierdza, że jest w stanie zrezygnować z zakupu ulubionego produktu, jeśli działania marki stoją w kontrze do wyznawanych przez nich wartości. Od biznesu oczekują transparentności, błyskawicznych reakcji i wprowadzania realnych zmian. W ten sam sposób weryfikują potencjalnych pracodawców.
    • Reprezentanci środowisk biznesowych przyznają, że dotrzymanie kroku Generacji Z jest dla nich poważnym wyzwaniem. 60% ankietowanych ma problem ze zrozumieniem i dostosowaniem się do oczekiwań stawianych im przez Gen Z.
  7. Kapitał zaufania jest kluczowym elementem w budowaniu odporności biznesu na kryzys.
    Firmy nie potrafią właściwie go ochronić
    • Biznesy, które w obliczu kryzysu potrafią wykazać się niezawodnością, społecznym zaangażowaniem, bezwzględną szczerością i gotowością do realizowania swoich zobowiązań, cechuje wyższy poziom adaptacji.
    • Specjaliści od kryzysu muszą wiedzieć jak właściwie dostroić komunikaty o podjętych działaniach do potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców.

Liczy się szybkość reakcji, transparentność działań, zrozumienie kulturowych i lokalnych uwarunkowań oraz przyjęcie szerszej, wykraczającej poza struktury samej organizacji perspektywy. Z raportu wynika, że systematycznie przygotowuje się do tego zaledwie jeden na czterech przedsiębiorców.

Raport Edelman Connected Crisis

Pobierz raport